Fakta #2 Majs

Eftersom jag detta år bestämt mig för att lära mig äta majs så känner jag att jag lika gärna kan lära mig lite om majs.

Majs tillhör växtfamiljen gräs och kan växa sig upp till 6 meter höga. Som på många andra växter finns en "han-del" och en "hon-del", "han-delen" är en blomma i toppen av växten och "hon-delen" är vad som blir till själva majskolven. Majskolven är inlindad i ljusgröna blad och blir 20-60 cm lång. Fröna på kolven är inte alltit gula även fast det är den vanligaste färgen, de kan även vara röda, vita och blåa (tro det eller ej).
  
 
Det finns tusentals sorters majs och är idag väldens tredje mest spridda sädesslag efter vete och ris. Majs växer i tropiska och subtropiska klimat i de flesta delar av världen. Christoffe Columbus var den som introducerade majsen i Europa. Majs innehåller inte gluten men är väldigt stärkelserikt.


Majsens ursprung är Mexico och man tror att den vuxit där sedan 5000 f.Kr. Enligt aztekerna föddes majsen när solen exploderade och slungade ut en skur av hagel och guld.

Uttrycket Corny som är ett amerikanskt slangord och betyder knäpp som kom till på 1930-talet. Baserat på Cornyfed (majsätare) som var bonnläppar som inte begrep sig på stadslivet.

Här finns mer att läsa om majs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0