Rom

För några veckor sen var jag och Mamma i Rom. På lördagen skrev jag högskoleprovet och direkt efter kom Mamma med bilen och hämtade mig. Vi åkte direkt mot Stockholm och Arlanda där vi bodde på hotell över natten. Jättemysiga små stugor att bo i. Vi gick till hotellets resturang och jag beställde en Ceasarsallad. Så god! Måste lära mig att laga sån själv.
 
 
Vi fick gå upp kl 4 på morgonen för att hinna till flygplatsen i tid.
 
 
 
Vi kom fram till Rom typ runt lunch och hade verkligen hela dagen på oss att göra saker. Vi tog oss först till hotellet som verkligen låg mitt i Rom. Det tog bara ett par minuter att gå till den stora stationen där alla tåg, bussar och metros utgick ifrån. Vi åkte tunnelbana i Rom och det fanna hela två linjer (!). Kan säga som så att det var helt omöjligt att åka fel. Busenkelt!
 
När vi lastat av allt på hotellet åkte vi iväg till först Spanska trappan och sen till Colosseum. Nästkommande dag skulle vi möta vår guide vid Spanska trappan så vi ville kolla så vi hittade. Samma sak med Colosseum, vi skulle möta vår guide där en annan dag så lika bra att ha koll på vart det låg. Efter vi lokaliserat allt gick vi och åt. Mamma åt pizza och jag en supergod svampsoppa.
 
Varning för slajmig italienare i bakgrunden.
 
 
På måndagen mötte vi guiden och några andra och gick runt i Rom till fots. Hon berättade om allt och vi såg allt.
 
Det fanns palmer i Rom!
 
En av många byggnader vi såg, Pantheon. Stor!!!
 
Mamma fotade mig under paraplyet när det duggregnade lite vi Fontana di Trevi.
 
Efter promenaden genom Rom åt vi båda Pasta Carbonara, liktade illa, smakade gott. Som gick vi runt och shoppade på shoppinggatorna. Så extremt jäkla dyrt! Men jag hade bestämt mig innan att jag skulle shoppa så det gjorde jag även fast det gjorde ont i plånboken.
 
Kikade även lite på denna kloss, Viktor Emanuel-monumentet.
 
Nästa dag, tisdag, fortsatte vi på shoppinggatorna men jag var så trött fysiskt att det knappt fanns. Helt ortoligt men jag orkade ingenting, ville bara sätta mig ner mitt på gatan. Sen efter lunch åkte vi till Vatikanstaten och fick en guidad tur där med. Visst var Vatikanstaten lite cool men inte alls lika pampig som jag trodde att den skulle vara.
 
Taket som man inte får fota men som man inte kan låta bli att fota iallafall.
 
Den stora St Peterskatedralen som verkligen var STOR! I den kyrkan kände man sig verkligen som en fis i rymden.
 
På onsdagen var det guidad tur runt i Colosseum och Forum Romanum och det spöregnade. Det regnade som aldrig förr och blåste storm samtidigt. Lite svårt att ta bilder så kameran låg i fickan för det mesta under den tiden.
 
Colosseum inifrån.
 
Några bilder från Forum Romanum tog jag knappt för just där i storm och spöregn kände jag inte riktigt föra att fota stenblock och lera...
 
På torsdagen sen åkte vi hem...
 
Men vi får inte glömma den absolut bästa upplevelsen på hela resan. Det var på onsdagen strax innan regnet kom som Mamma och jag gick tillbaka till Fontana di Trevi och köpte äkta italiensk glass till mig, Gelato! Åhhh så gott det var! Aldrig ätit glass så god! Och en sån fin utsikt med. MUMS!
 
 
 Tack så mycket för den resan Mamma, jag tyckte om den massor!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0